I vilken skola du än går, så kommer du att mötas av fördomar, oftast på grund av hur du klär dig och hela din uppsyn. Fördomar skildras på olika sätt, det finns skrivna och oskrivna. Fördomar man kanske inte tänker på är hur elever som går ett visst utbildningsprogram, är på ett visst sätt. Jag sitter och försöker komma på hur det egentligen är, vilka som är cheerleaders, sportkillar och töntar. Så, känn dig träffad!
På grund av tynande ork, går jag idag igenom de två största programmen…
Naturvetenskap:
Naturvetenskapliga utbildningar lockar folk som är ambitiösa, som vill bli något stort. Ofta har eleverna klart för sig vad man vill bli som ”stor”, det finns framtida läkare, kemister, matematiker och raketforskare. Sedan finns också dem som vill få vad som anses vara den ”bästa utbildningen”, vilket kanske inte är felaktigt, ty den innehåller kurser som anses innehålla högt intellektuellt ställda krav, exempelvis en lång rad matematikkurser. Här går ofta dem som anses vara riktiga nördar, med hela ”glasögon-korta jeans-rutatblock”-uppsättningen. Det finns inga idioter, bara halvsnygga flickor och pojkar med ömsom högt intellekt, ömsom stor vilja att plugga. Det finns inga trendsetters och modebloggare, sådant är oviktigt för naturvetaren.
Samhällskunskap:
Samhällskunskapen innehåller den stora massan, vilket alltså innebär en större blandning på elever. Detta program lockar människor som kanske inte riktigt vet vad de vill göra, men vill ha en allmänt lärande utbildning som förbereder för universitets- och högskoleutbildningar. För samhällsvetaren finns mer intressanta saker i livet än att göra allt vad som står i ens makt för att nå framgång i vuxenlivet. Givetvis finns undantag, men oftast är samhällselever aningen fast i ungdomen och prioriterar densamma. Här finns oftast människor med större behov att hävda sig, att kliva högt i status. Vill man vara störst måste man ha vassa armbågar, annars knuffas man ner. Här hittar man också fjortisarna, bråkstakarna, ”brun-utan-sol-sliskigt-hårarna” och modebloggarna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Fördomarna är sig lika...
Hur är medieeleverna då?
/Karin Tj
Skicka en kommentar